6 gode råd til at få struktur på din dag

struktur

Bor du i hus, er du en del af en familie, er du single eller i forhold, det er lige meget, uanset hvor du bor, er det vigtigt at huske, at du er leder af dit eget liv og af dit hjem. Hvis ikke hele hjemmet så i hvert fald dit værelse. Dette medfører også at du har ansvaret for at beslutte, hvad der skal ske og laves om morgen, formiddagen, eftermiddagen og aftenen. Det er ikke vigtigt hvad du beslutter, så længe at du beslutter noget, for hvis du har en plan for, hvad der skal ske, skaber du struktur på din dag, og struktur giver overskud. Er du interesseret i at skabe struktur, så læs videre her.

Skriv det ned – lav en skitse

Find en blyant og et stykke papir, og så sæt lidt tid a til, at bestemme dig for hvordan dagen skal komme til at se ud. Hvornår skal der spises? Hvornår skal der gøre rent og ordnes huslige ting? Hvornår skal der soves? For at lave en sådan plan over dagen, er den en god ide at tage udgangspunkt i, hvordan din dag allerede se ud hvordan du ved den plejer at se ud. Ved at lave en sådan skitse over hvordan dagen ser ud, er det også lettere at se, hvor meget struktur du højst sandsynligt allerede har.

Husk at hvile med ro på

Vigtigt er det også, at du sætter tid a til at hvile, falde ned og blive dig selv igen, efter en lang og måske stressfuld dag. Dan f.eks. en vane med at timerne efter frokost er hellige eller aftal at aftenen er den periode, hvor de huslige pligter må vente. Det er nemlig også meget sundt for både sind, krop og sjæl at tage det stille og roligt en stund i hist og her. Husk også at det er helt okay at sige til dine eventuelle samboer, at du nu tager en pause, hvor du helst ikke vil forstyrres.

Forbered aftensmaden

Dit aftensmåltid er ofte også dit største måltid på dagen, og det er også det måltid der ofte kræver mest tid. Derfor er det en god ide at forberede så meget af måltiden som muligt for aftenen ankommer. Snit f.eks. grøntsagerne først på dagen, på samme måde som frosent kød skal tages op så tideligt som muligt. Ved at forberede aftensmaden tideligt på dagen, er det også svære at sige til sig selv at man bare kan bestille noget eller tage ud at spise, hvilket også fører til en sundere kost, der nok skal gavne dig i det lange løb.

Ryd løbende op

Burger du meget tid i hjemmet, er dette tip især til dig. Forsøg at rydde løbende op hele dagen, ved f.eks. at sætte alt hvad du har brugt på plads, når du er færdig med det, så rodet ikke for mulighed for at hobe sig op. Husk også at når du først har fået det ind i hovedet og gjort det gennem et stykke tid, så bliver det til en vane, og når det først når dette stadie, vil det virke naturligt for dig.

Lav en god ugeplan

Har du meget på programmet I løbet af en uge, kan det også hjælpe dig med at strukturerer din dag, at lave en ugeplan, så du ved hvad der skal ske, og hvornår det skal ske. Er der nogle aktiviteter, som du ved der skal gøres faste dage, så tag en beslutning og skriv det ned i kalenderen, så det ikke kan overses eller glemmes. Det er også en god ide at skriv større planer ned, som f.eks. hvis du skal have nyt tag, da dette på samme måde er nemmere at få gjort og svære at glemme, når det først er skrevet ned og står foran dig.

Sidst med ikke mindst

Ja som en slutning er det sidste tip og noget der er ekstremt vigtigt, hvis du skal strukturere din dag så den faktisk hænger sammen. Du skal nemlig huske at sætte tid af til dig selv. Sæt dig selv i kalenderen og husk som sagt at holde pauser i løbet af dagen. Forkæl dig selv en gang imellem, f.eks. med et dejligt karbad, en tur i lænestolen med et varmt krus te eller en motiverende løbetur. Vil du have flere tips til hverdagen, så læs mere her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *