Den gode søvn

Der er intet bedre end en god langt og stabil søvn, så du kan vågne veludhvilet og forhåbentlig i godt humør. Men den rette søvn kommer desværre ikke som en selvfølge. Der er mange forskellige faktorer der spiller ind, når du skal sove trygt og godt. En god søvn er ikke kun bærende for dit humør men også for din generelle velvære. Det er utrolig vigtigt for dit helbred at du får sovet godt og ordenligt. Derfor skal du tænke dig om før du lægger dig under dynen og lukker øjnene. Men at have alle hjælpemidler klar til at sove godt og tung, er ikke en selvfølge. Du kan følge disse tre steps for at sikre dig en bedre nattesøvn.

Luft

I dit soveværelse skal der gerne være god udluftning. Det er sundest for din krop og din hjerne at du ligger om natten og kan indånde en god, ny og ren luft. Hvis du ligger hele natten med både dør og vinduer lukket, kan du risikere at vågne op med hovedpine eller føle dig tung i både hoved og krop. Derfor skal du altid tænke på at der er en god luftcirkulation i dit soveværelse, så du får ilt til hjernen. Om sommeren kan man sagtens lade sine vinduer stå åbne, men det har man måske ikke lyst til når vinteren er over os og der er minusgrader udenfor. Der kan du i stedet have et enkelt vindue på klem, så du alligevel får en smule frisk luft. Du kan også have et køkkenvindue eller andet vindue åbent i huset, og så have din soveværelsesdør åben, så du på den måde kan få lidt frisk luft. Hvis du har et mere kronisk søvnproblem kan du også overveje CBD olien, altså cannabisolien, som skulle hjælpe gevaldigt på søvnproblemer.

Den rette seng

Hvert mennesker har hver sin krop, og dermed også forskellige rygge. Det kan være meget forskelligt hvordan man sover bedst for ens egen ryg, derfor skal du vælge din seng og din madras med omhu. Det kan være at du skal have en hård seng, en blød eller måske en seng med elevation. Uanset kan det være en kæmpe hjælp for din søvn og din krop at vælge den type seng der passer bedst til dit behov. Hvis du allerede har en seng, men at du synes at den er for hård, kan du købe en topmadras, som kan gøre sengen blødere og din søvn bedre. Der er mange forskellige typer af senge som du kan vælge mellem. Derfor kan det også være en god ide at få hjælp til at vælge den rette seng. En anden vigtig ting er at få skiftet lagner, gerne hver anden uge. Dermed sover du i rene lagner som er bedst for din hud. Og så kender vi alle følelsen af at skulle i seng med helt nye rene langer, det er jo skønt. Find også gerne den dyne der passer til dit behov. Man kan også veksle mellem en lettere dyne om sommeren og en varmere en om vinteren. Dermed kan man tilpasse sit behov for varme alt efter vejret.

Det perfekte lys

Hvis du skal have en god nats søvn, er det vigtigt at du sover i det rette lys. Men det rette lys er heller ikke det samme for alle. Nogle føler sig mest tilpas i at sove uden lys overhoved, mens andre godt kan lide at der står en natlampe tændt i hjørnet. Der er også mange forskellige lags lys og lamper. Det behøver måske ikke være det helt skarpe lys som du behøver at sove med, men en blødere pære kan give dig en bedre nattero, og få dig til at slappe af hurtigere. Det kan være en god ide at have muligheden for noget godt lys i soveværelset, især til de mørke vintermorgener. Men ellers kan du komme langt med at trække fra for gardinerne, og få sollyset ind til at lyse dit værelse op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *