Når drømmen bliver brast af et forsinket fly

Prøv at læn dig tilbage i stolen, luk øjnene og forestil dig tanken om sandstrand, 30 grader, frisk salat, fetaost og tzatziki – det emmer af Grækenland, og hvem elsker ikke det græske øhav, fastlandet, samt deres skønne, friske og velsmagende mad? Og hvad er bedre end at tage en flaske olivenolie med hjem, til at servere til salater eller andet godt? Eller tænk på de mange flotte skærebrædder af oliventræer eller smukke kunsthåndværker? Det hele lyder jo egentlig meget godt, og noget man næppe vil takke nej til i vinterens muldren og mørke.

Billetterne er købt og du kan ikke vente med at tage mod lufthavnen, sætte dig på flyet og flyve til afsted mod drømmedestinationen. Men hvad kan ødelægge den gode stemning mere end et forsinket, aflyst eller overbooket fly?

Denne artikel vedrører dig, der har været ude at flyve med et hvilket som helst flyselskab, men har oplevet enten at være forsinket, slet ikke kunne komme afsted eller for den sags skyld hjem igen. Det handler nemlig om flyforsinkelser og erstatning, og hvad du kan gøre ved det problem. Desværre er der ikke noget at gøre som flypassager, når uheldet er ude og dit fly er forsinket, overbooket eller aflyst. Men der er noget at gøre, når du kommer hjem, for der er altid hjælp at hente, hos de rette eksperter inden for området. Du kan nemlig opnå kontakt erstatning, så du ikke kommer tomhændet hjem igen.

Hvilken hjælp kan jeg få?

Du kan som flypassager opnå en kontant erstatning, hvis dit fly er forsinket, aflyst eller overbooket. Det kræver blot at din flyforsinkelse eller flyaflysning opfylder tre kriterier. Disse tre kriterier er blevet forfattet af en EU-forordning fra 2004 (trådte i kraft i 2005), hvori der gives en hjælpende hånd til flypassagerer, der har oplevet bl.a. flyforsinkelser og flyaflysninger. EU-forordningen blev sat i værks for at sikre passagererne mod flyselskaber der ikke overholdte deres planlagte afgange.

De tre kriterier indebærer følgende;

Din flyforsinkelse skal være mere end tre timer ved din ankomstdestination, hvilket betyder at det fly du skulle flyve med, skal ankomme til slutdestinationen mere end tre timer efter det reelle ankomsttidspunkt for din rejse.

Dernæst skal din start- eller slutdestination være indenfor EU’s grænser, da EU-forordningen er lavet med lande der medlem af EU og de lande derfor skal opfylde en række retningslinjer omkring flyforsinkelser og flyaflysninger.

Slutteligt skal forsinkelsen eller aflysningen ikke skyldes en ekstraordinær omstændighed. Det kan være en smule svært at gennemskue hvad en ekstraordinær omstændighed kan være, men det kan bl.a. skyldes årsager som vejret, strejker eller terror. Hvis det er frostvejr og flyet skal affrostes inden afgang, så kan man ikke opnå kontant kompensation, da det vil betegnes som en ekstraordinær omstændighed, som flyselskabet ikke kan gøre noget ved.

Hvis din flyforsinkelse eller flyaflysning overholder alle tre kriterier, så er du berettiget til at modtage kontant erstatning. Klik ind på Flyjura.dkog læs mere om hvordan du kan søge kompensation for aflyst fly, læse mere om erstatningens størrelse og meget mere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *